«بررسی کهن الگوی باززایی یا ولادت مجدد در آثار داستانی حسین سناپور» (بر اساس نظریه ی صورت مثالی یونگ)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نجمه همایون
- استاد راهنما محسن ذوالفقاری سیده زهرا موسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
یکی از مهم ترین مسایلی که امروزه در بررسی ادبیات از اهمیتی ویژه برخوردار است، چگونگی شناخت انسان نسبت به خویش است. روان ناخودآگاه در دسترس ترین و در عین حال دیریاب ترین گزینه ی موجود برای خودشناسی است. در فاصله ی زمانی نه چندان دور، حاصل تحقیقات برخی روان شناسان، انسان را از گنجینه ی گران بهای ناخودآگاه گریزان ساخته بود؛ اما کارل گوستاو یونگ بار دیگر این موهبت ارزنده را به انسان معاصر هدیه کرد. او با نظریه ی فردیت یابی خود، در سیری کهن الگویی، انسان را با لایه های درونی روان آشنا می سازد و او را از درون به خود می شناساند. این رساله تلاشی است در جهت بررسی نظریه ی فردیت یابی یونگ در آثار داستانی حسین سناپور که داستان های نیمه ی غایب، ویران می آیی، سمت تاریک کلمات و شمایل تاریک کاخ ها را از این منظر مورد بررسی قرار داده است. در این راستا ابتدا با ارایه تعریفی از موضوع و بیان پیشینه، اهداف و روش تحقیق فصل اول را به پایان رسانده و سپس در فصل دوم مبانی کهن الگویی نظریه ی فردیت یابی را به طور مشروح معرفی کرده است. در ادامه و در فصل سوم با بررسی مبانی نظریه ی مذکور در آثار داستانی مورد بحث کوشیده است تا به میزان و نوع تحول و دگرگونی شخصیت های محوری داستان ها دست یابد و در نهایت، نتایج این بررسی را در فصل چهارم به اختصار بیان داشته است. بدین ترتیب، تحقیق حاضر به این نتیجه دست می یابد که محور اساسی و جان مایه ی آثار داستانی حسین سناپور، فردیت یابی و شناخت خویشتن است. این اندیشه ی محوری به ترتیب در آثار سیر صعودی و رشدیافته ای دارد که بر اصالت کاربرد نظریه در متن می افزاید.
منابع مشابه
تجلّی کهن الگوی «مادر مثالی» در حماسه های ملی ایران بر اساس نظریۀ روان شناختی یونگ
مادرمثالی یکی از کهنالگوهای مهم نظریۀ روانشناختی یونگ است که به شکل شخصیت مادر واقعی، یا در قالب نمادهایی که بر جنبۀ مادرانه دلالت دارند، در آثار ادبی تجلی مییابد. حماسه اثری است برآمده از جامعۀ مردسالار که قدرتنماییهای مردانه در آن بیش از نقشورزی زنان به چشم میآید. اما آثار حماسی زیرساختی اسطورهای دارند و بازتابندۀ بسیاری از اساطیر و نمادهایی هستند که بهطور ناخودآگاه ظهور یافتهاند. ...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در رمان نیمه غایب حسین سناپور
تحقیق حاضر تحتعنوان «بررسی عناصرداستانی در رمان نیمهغایب حسین سناپور» به بررسی پنج عنصرداستانی(شخصیت، زاویهدید، درونمایه، موضوع و گفتوگو) در اثر معروف نیمهغایب پرداخته است، در این پژوهش، علاوه بر معرفی این داستان، هر یک از عناصر داستان به همراه شواهد مثال مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از آنجاییکه درونمایة این رمان، بیشتر شامل؛ پیدا کردن نیمهگمشده، عشق و ازدواج، ترسودلهره و س...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در رمان نیمه غایب حسین سناپور
تحقیق حاضر تحتعنوان «بررسی عناصرداستانی در رمان نیمهغایب حسین سناپور» به بررسی پنج عنصرداستانی(شخصیت، زاویهدید، درونمایه، موضوع و گفتوگو) در اثر معروف نیمهغایب پرداخته است، در این پژوهش، علاوه بر معرفی این داستان، هر یک از عناصر داستان به همراه شواهد مثال مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از آنجاییکه درونمایة این رمان، بیشتر شامل؛ پیدا کردن نیمهگمشده، عشق و ازدواج، ترسودلهره و س...
متن کاملنمادپردازی معراج در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه کهن الگوی یونگ
معراج سفری روحانی از دنیای ناسوت به جهان لاهوت است و در ادبیات شرق و غرب، خاستگاه های کهنالگویی عمیقی دارد. مهم ترین رکن اساطیری در معراج، کهنالگوی صعود است. معراج روایت نمادین سیر انسان به سوی کیهان و سفری درونی، از کثرت خودآگاه به سوی وحدت ناخودآگاه جمعی است. در این سیر و سفر، ادراک جزئی انسان تبدیل به ادراک کلی میشود. در بازگشت از این سیر و سفر، فرد پالایش یافته و به کمال رسیده با پشت سر ...
متن کاملبررسی وتحلیل عناصرداستان در آثار حسین سناپور
چکیده در پژوهش حاضر تحت عنوان « بررسی و تحلیل عناصرداستان در آثار حسین سناپور» به بررسی و تحلیل عناصرداستان در چهار اثر او (نیمه غایب، ویران می آیی، سمت تاریک کلمات و باگاردباز) پرداخته ایم. در فصل اول، ابتدا کلیاتی درباره این پژوهش و اهداف و پیشینه آن و بیان فرضیات و نحوه ی انجام کار و سپس مقدمه ای درباره ادبیات داستانی و تاریخچه آن در ایران و جهان و در ادامه شرح حال حسین سناپور و سبک نویسندگ...
15 صفحه اولخوانش نگارههای مانوی بر پایهی نظریهی کهن الگوی یونگ
نگارگری مانوی با جذب عناصر و نمادهای هنری و قومی ادیان سرزمین خود و با الهام گرفتن از بن مایههای اسطورهای دیگر اقوام، پایههای اولیهی نگارگری ایرانی را بنا نهاد؛ آنگاه با گفتمان نمادین و عرفانی مخصوص به خود در ذهنیت نگارگر ایرانی تداوم یافت. یونگ معتقد است خاطرات جمعی اقوام پیشین در ناخودآگاه انسان امروزی و به صورت کهن الگوها یا همان تصاویر آغازین پدیدار شده و بازنمای زبانی نمادین در اثر هن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023